De eerste dagen

27 februari 2013 - Dapaong, Togo

Hallo allemaal!

Woensdag vertrokken we om 16uur 40 om aan te komen oom 23uur59 in het snikhete Ouagadougou. De eerste nacht brachten we door bij Julien l’Africain (een kennis van Fanny). ‘s ochtends vroeg begon ons avontuur pass echt! Overal mensen en chaos aan het busstation! Meteen vier jongens die ons bagage droegen en de bus die juist voor onze neus toch vertrok. We namen 5 minuutjes later een bus in “zeer goede staat”. De hele ochtend in de bus gezeten en op en neer gevlogen door al die putten in de weg. Aangekomen in Cinkassé moesten we even wachten op Rachel. We wisten niet goed waar naartoe te gaan, maar een vriendelijke mevrouw die ook op onze bus zat heeft ons geholpen.
In Dapaong zijn we met Rachel en Paulin langs  al de autoriteiten gegaan zoals: de politie, le chef du village, brigade,… om ons voor te stellen en onze aankomst te verkondigen.
We werden overal super goed ontvangen, al dan niet met een biertje (60cl de fles, kleiner hebben ze niet) en we mogen ons hier thuis voelen.
We wonen met andere mensen met een gezamenlijke cour (zie foto’s). Ons deel bestaat  uit een grote ruimte met klein tafeltje, vier stoele, een TV, een windmolen (zegt Annelies). Daar achter twee kamers met de “badkamer” tussen. We slapen in dezelfde kamer met twee ziekenhuisbedden met muskietennetten over. De matrassen zijn hard maar we zulleen het wel overleven!
We hebben heel fijne buren, zeer vriendelijk. We hebben ook veel huisdieren: kippen, geiten, honden, katten, kuikens, duiven. De zwijntjes mogen niet op de cour komen. J
De eerste twee dagen aten we elke maaltijd op restaurant. Nu hebben we een gasvuurtje dankzij Angele en koken we zelf.
La polyclinique: klein en schattig. Vele mensen worden er geholpen met ZEER WEINIG middelen.
Maandag hebben we onze eerste werkdag gehad. Het was prenatale consultatie dus werden we al direct stevig aan het werk gezet! Nieuwe dossiers opgemaakt van nieuwe zwangere, iedere zwangere gewogen, bloeddruk bij genomen en urine gecontroleerd. Dit samen met Rachel en Charlotte. Dit gebeurde buiten. Hierna kwamen ze een per een binnen en moesten we de fundushoogte meten, de harttonen met de hoorn van Pinard beluisteren en iedere vrouw ook toucheren ongeacht de zwangerschapsduur. We hebben ook  een soort van anticonceptie implantaat leren plaatsen bij vrouwen. Erg steriel gebeurd dit niet!

Het is hier echt ontzettend warm!!! De eerste dagen hadden we hierdoor af en toe een bloedneus. Dit vonden ze echt raar! Fanny zou op consultatie moeten gaan en haar temperatuur moest genomen worden. Misschien had ze wel anemie… Voor ons niets ergs, want na een minuutje waren onze bloedneuzen al voorbij. Ze vinden ons hier soms toch wat raar :D

We zitten hier goed en voelen ons al helemaal thuis!! En we drinken liiiiiiiiiiters water.

Groetjes vanuit het zonnige Afrika naar het sneeuwende België.
Annelies (aka Amelie) en Fanny

1. Dorien:
    27 februari 2013
    Oh ik ben echt jaloers! (behalve op die bloedneuzen dan..)
    Klinkt allemaal super spannend en leuk.
    Veel succes daar!
  2. Isabelle:
    28 februari 2013
    Waouw,super nieuws! Jullie woonst is nog een beetje sober qua decoratie maar wel netjes :) Hopelijk gaan die bloedneuzen snel voorbij. En inderdaad heeeel veeeeel drinken ;) We kijken er al naar uit naar jullie volgende verhalen! Veel liefs van ons allemaal xxx
  3. Rita:
    28 februari 2013
    fijn iets te horen, het avontuur kan begingen geniet en hou ons op de hoogt ;))
    en doe voorzichtig
    groeten Rita olympos
  4. Wendy:
    1 maart 2013
    Echt super! Ik ben heel blij dat het al goed meegevallen is :) is het daar een drukke materniteit? Ben jaloers op jullie omdat het daar zo warm is! Ik zie jullie al zo in van die luchtige zomerkleedjes :) booeee!
    Wat voor anticonceptie is dat dan? Zo'n implantaat in de arm?
    Geniet er van en amuseer jullie daar!

xxx Wendy
  5. Danny Peeters - TM:
    2 maart 2013
    He He,
    Fijn jullie te kunnen lezen hier op de blog. Super dat jullie al helemaal geacclimatiseerd zijn ! Hopelijk geraak je dat afrikaanse ritme nadien terug kwijt ;-)
    Ik ben toch wel een beetje jaloers, geniet van deze tijd waar jullie als échte vroedvrouwen met veel passie en respect de afrikaanse moeders kunnen helpen !
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
  6. Katrin De Winter:
    3 maart 2013
    Alles lijkt daar goed te gaan.
    Tof om jullie te kunnen volgen.
    Ik wens jullie een deugddoend avontuur en veel plezier.
  7. Celine:
    10 maart 2013
    Nichtje! En Fanny..
    Hier vanop het familiefeest.. Wat ben ik jaloers op jullie verhalen. En die lange haren staan je fantastisch. Alsook die kleedjes! Hou je goed daar meid!
    Tot snel!