Werkweek 1

4 maart 2013 - Dapaong, Togo

Bonjour!

Ons werk:
Ondertussen hebben we al 2 nachten gedaan deze zijn van 17 tot 7u30. Onze eerste ervaringen in het afrikaans salle d’ accouchement was indrukwekkend. Wanneer de vrouwen hier binnenkomen krijgen ze sowieso medicatie toegediend ‘ze komen niet naar het ziekenhuis voor gewoon wat te liggen puffen ‘ (zeggen de vroedvrouwen hier). De eerste bevalling verliep vlot. Met de baby alles in orde, Fanny deed haar werk goed! Maar dan kwam het directe postpartum dat iets minder goed verliep in onze ogen. Omdat mevrouw veel bloedverlies had (in Belgische normen niet meer dan normaal) kreeg ze de ene synto na de andere ingespoten, rectale tabletten, een spuit in haar baaarmoeder en de vroedvrouw ging wel 10 keer met haar hand de baarmoeder in om ’klonters’ te verwijderen.
Verder hebben we eens een slecht kind gehad. De reanimatie technieken zijn hier nog uit de prehistorie! Je houdt de baby ondersteboven en klopt op de voetzolen en de poep, neemt wat alcohol in je handen en wrijft het over de thorax en houdt het voor de mond van de baby,... Wanneer de baby enig teken van ademhaling vertoont, laten ze hem liggen op de toog en wordt er verder geen aandacht meer aan geschonken.

Onze vrije tijd:
Het gaat goed met ons! Het is nog steeds heel warm en er is geen zwembad in Dapaong. Het zwembad van het hotel is in reparatie. Geen verfrissing dan maar. Het handige aan onze bedden is dat we ze ‘s avonds gewoon kunnen buiten rijden en dus buiten slapen. We hebben geleerd hoe ze de was hier doen en we hebben ook een spinazie saus leren maken met vis. Dit met rijst als ontbijt. We eten veel groenten en fruit, want de vis en het vlees ziet er alles behalve smakelijk uit. We koken zelf, dus het eten is altijd lekker J
We zijn onder goede hoede van onze Afrikaanse mama, Rachel, en we komen niets tekort!

Groetjes voor iedereen!

1. Isabelle:
    7 maart 2013
    Jullie fotos en verhalen ontroeren me echt! Neem maar goed zorg van die boelekes en hun mamas want inderdaad ze kunnen soms hard zijn. Ik heb de indruk dat jullie het "echte afrikaans" leven leren met de was en de plas erbij. Proficiat aan jullie beiden en geniet ermaar volop van. Ik ben oh toch wel zoooo jaloers! ;)
    Vele kusjes en nen big hug! Maman <3
  2. Silke:
    8 maart 2013
    Ik krijg overal kippevel als ik jullie verhalen lees. Voor mij is het alweer meer dan een jaar geleden seg! Geniet er met volle teugen van & denk af en toe eens aan mij :D!
    Love u girlieees