Nu twee wekenn in het grote ziekenhuis van dapaong

3 april 2013 - Dapaong, Togo

Hallo!

Hier weer wat nieuws van de vroedvrouwen uit Togo!
Het gaat nog steeds heel goed met ons en we maken veel mee, drukke tijden.
Onze nachen waren al heel wat drukker in de polyclinique. We hebben weer al eens flink wat baby’tjes helpen geboren worden! Het weerk verloopt goed.
Vorige Dinsdag zijn we gaan kijken hoe ze traditionele kleren maken en we hebben onze eerste souvenirs daar gekocht. We hebben er ineens ook van genoten om Radio Maria te bezoeken, want dit ligt er vlak naast.  Dé radiozender uit Togo. Na deze kleine uitstap zijn we bij Dr Barnabo gaan eten. Zij had ons uitgenodigd bij haar thuis. We hebben daar flink wat gegeten. We hebben namelijk een viergangen menu gekregen en allemaal super lekker!
Vrijdag ochtend kwamen we uit een drukke nacht, maar hebben we enkel de tijd gekregen om te douchen en ontbijten want kort daarna zijn we naar Dalwak vertrokken. Achterop de moto van Angele en Lucie (docchter van Dr Barnabo) zijn we daar naartoe gegaan. Prachtige uitzichten onderweg, heel mooie natuur! We hebben de kruistocht te voet afgelegd tot aan het beeld Maria in de ‘grot’.
Zaterdag ochtend hebben we een bijscholing gevolgd over malaria; de diagnostiek en de behandeling van zwangere vrouwen. In de namiddag zijn we naar de markt gegaan met Angele om vanalles lekkers te kopen, want Rachel komt Zondag eten. ‘s avonds zijn we naar de Prestige gegaan, een discotheek in Dapaong. We hebben heel de nacht gedanst en lage pas tegen de vroege uurtjes in bed.
Moeilijk opstaan de volgende om vroeg te beginnen koken. We hadden en mooie grote feestmaaltijd klaargemaakt voor Rachel en zouden gezellig met ze’n vieren eten. Helaas bleef het niet met vier, maar waren we met 12. Rachel had zo even heel haar familie en een ander koppel meegenomen om te komen eten. Conclusie: niet genoeg eten en drinken.
Maandag zijn we naar een trouw gegaan. ‘s ochtends de mis (die bijna 4uur heeft geduurd) en daarna een feestelijke maaltijd en dan dansen.
Dinsdag zijn we in het grote ziekenhuis van Dapaong gestart. Hier gaan we nu twee weken stage doen. Het is het ziekenhuis van de regio dus er worden heel wat mensen met problemen naartoe gestuurd. Er is hier ook een OK ruimte waar de gynaecologische ingrepen kunnen  doorgaan zoals keizersnee, hysterectomie,…
De inkom van het ziekenhuis doet ons wat denken aan een concentratiekamp, maar de mensen zijn er vriendelijk hoor. De eerste dag waren er 6 bevallingen en vandaag hebben we de dag doorgebracht op OK. We hebben twee sectio’s gezien, een hysterectomie en een verwijdering van een ovriumtumor bij een zwangere vrouw. Nog nooit zo’n tumor gezien! Woog 2kilo en was even groot als een voetbal.
Het zijn wel lange vermoeiende dagen. We werken van 7uur tot 17uur en dan begint de nacht. Zij werken hier maar met twee shiften.

1. Isabelle:
    5 april 2013
    Hello meisjes, Jullie zien er nog altijd stralend uit :) Fijn te lezen dat jullie werk zoooo verrijkend en uitdagend blijft! Dank jullie wel voor de vele nieuwsjes ;) En neemt nog maar wat foto's van schattige babytjes,... Want ocharme die vrouw die met zo'n grote tumor moest leven :( Geniet nog tenvolle van het Afrikaans leven! Het gaat jullie goed! Veel liefs et un très gros calin à ma fille chérie, Mamsy Izzy
  2. Wendy:
    7 april 2013
    wauw wat een tumor! Ik vind jullie verhalen echt geweldig :) maar toch begin ik jullie te missen hoor!
    Ik heb mijn eerste week van mijn eerste job achter de rug :) ik sta op OK in St Jozef van Malle en moet er nog veel leren, maar het vordert wel! Ze hebben mij vrijdag een 'doop' gegeven. Daar hebben ze mij zo even ondergedompeld in de scrubruimte.. Leuk hoor! haha
    Tot snel en geniet er van!
    xxx