staking en feest

9 maart 2013 - Dapaong, Togo

Heyhey!

Toen we Maandag op het werk aankwamen bleek het staking te zijn. De prenatale consultatie ging dus niet door. Er werd slechts een minimum aan zorgen verleend. We hebben dus enkel de zieke zwangere vrouwen geholpen. Deze staking gaat drie dagen duren. Ze staken omdat ze een loonsverhoging willen. Hun loon is op dit moment ongeveer 45euro per maand. ‘s nachts hebben we wel nog baby’tjes ter wereld gebracht.
Donderdag ochtend kwamen we uit nacht en zijn we naar huis gegaan om ons wat op te frissen en te ontbijten, want wat later moesten we terug naar de polyclinique gaan om samen met de dokter naar de ‘directeur generale’ te gaan. Toen we rond 8u30 terug aankwamen zaten er meer dan honderd zwangere te wachten voor de prenatale consultatie. Een hele chaos om iedereen deftig aan de beurt te laten komen. In plaats van naar  de directeur general te gaan, hebben we geholpen met de consultatie. Dat is het resultaat nu eenmaal na drie dagen staking. We kwamen een vrouw tegen waarvan het het 9e kind zou zijn, eentje dat al 11maanden zwanger zou zijn, heel veel meisjes onder de 20jaar, een vrouw dat niet wist hoe ze op een weegschaal moest staan (met of zonder schoenen, met één of twee voeten), vrouwen die maar 35kilo wegen en hoogzwanger zijn,…

We  hebben deze week ‘la pate’ leren maken. Dit is hun dagelijkse kost. Elke avond eten ze dit samen met vis of vlees en een sausje. La pate is gemaakt van maïs. Het is niet slecht maar ook niet heerlijk. Het lijkt op puree van uiterlijk. Het ziet er ook heel simpel uit om te maken tot je zelf voor die pot zit. Je moet daar echt super hard in draaien! Zij doen dat op hun dooie gemak en we zijn zo bezweet als iets na 2min in die pot draaien.
We zien er prachtig uit met ons nieuw kapsel :D Hiervoor hebben we woensdag  5uur bij de kapper gezeten. 5uur lang in een zeer comfortabele stoel en met drie mensen die aan je haar zitten te trekken. We wegen een paar kilo meer, want ons haar komt nu bijna tot aan ons gat.

Vrijdag  was het groot feest! Internationale vrouwendag! Met ons mooi haar en onze nieuwe  kleren gingen we naar ons werk. We kregen van iedereen complimenten dat we zo mooi waren. Rond de middag zijn we naar de Prestige gegaan. De Prestige is een bar/restaurant/discotheek dat er langs de buitenkant op een kinderspeeltuin lijkt. Met enkele vroedvrouwen van de polyclinique zijn we daar gaan dansen en eten. Frietjes en veel frisdrank. Echt feest dus. Er werd veel gedanst en met de poep geschut!

1. Silke:
    9 maart 2013
    Hahaha, ik wil jullie nieuwe kapsels wel eens zien hoor ^^ foto's uploaden is dus de boodschap! & ge hebt toch laten zien dat blanke mensen WEL met hun poep kunnen schudden he :D! Doe da nog goe daaar giiirllsss
  2. Noémie:
    9 maart 2013
    Hahaha die kapsels: ZALIG!!! Ik ben fan :D
    Super tof om jullie avonturen te volgen!
    Gros kiss fannybiche!
    xxxx
  3. Cedric:
    Heeeey Fansy spancy,

Jpense beaucoup a toi ici. Aujourd'hui il y a une de mes femmes de menages qui a du quiter l'hotel car elle devait accoucher. je suis curieux d'entendre si c'etait un garcon ou une fille.
    Super chouette de voir tes photo's!!! A bientot ma petite soeur! profite en bien et apprend et absorbe la culture et profite de la gentillesse du peuple! gros zibous
  4. Rita:
    leuk jullie haar
    maar jeukt dat niet geweldig
    daar staken ze dan toch ook dat is niet alleen hier
    geniet maar van de zon wand hier gaat het nog eens sneeuwen
    groetjes Rita
  5. Kaatje:
    Lieve lieve lieve Bz,
    Wauw, wat een verhalen sech!
    Het eerste deel is best wel hard, het tweede deel daar en tegen klinkt super fijn! Haha die vrouwen moeten daar nog zottere armspieren als jou hebben! (kan dat dan?) ;-)
    Toch ben ik blij dat je de nog steeds met je poep kunt schudden :-) Wanneer jij daar aan het schudden was, waren wij ook flink aan het dansen hoor! Toch jammer dat je er niet bij kon zijn :-(

Maar ik hoor dat je het daar super naar je zin hebt! Dus geniet er flink van! En tot over euhm ja, lang! :-)

Xxx- Je Bz
  6. Sabine Smidt:
    Salut Fanny,

Magnifique l'expérience que tu vis au Togo,
    profite en pleinement .
    Je suis fière de toi et c'est super d'ainsi pouvoir
    te suivre dans ton expédition ,bonne continuation et
    Gros Bisous ,
    Sabine (ta marraine)
  7. Wendy:
    12 maart 2013
    Mooi seg :D jullie zien er echt goed uit! ik ben echt blij om jullie lachende gezichten zo te zien :)
    Goed bezig!!

xxx