al een maandje weg

24 maart 2013 - Dapaong, Togo

Bonjour tout le monde!

We hebben weer een goede werkweek achter de rug. Maandag hebben we helemaal alleen de prenatale consultaties gedaan. De vroedvrouwen waren buiten wat aan het tetteren en wij binnen aan t werken. We probeerden ons verstaanbaar te maken met gebaren en enkele woorden moba. Annelies deed die ochtend ook nog een bevalling. Fanny deed er eentje om 3uur s nachts, want we waren van wacht en sliepen op dienst. Het regende heel hard en we hadden geen elektriciteit dus werd het een bevalling met een pillamp op het hoofd. Al goed hadden we die bij, want de olielamp van het ziekenhuis gaf niet veel licht. Dinsdag een dagje rust om Woensdag de vaccinaties te gaan doen. De vaccinatie van de kinderen gebeurt in een soort bunker achter het ziekenhuis. Om de beurt moesten de vrouwen met hun baby langs de weeghaak passeren. Iedere vrouw heeft voor haar kindje een soort pamperachtigezak die met twee lussen aan de haak van de weegschaal kon gehangen worden. Wij noteerden telkens de gewichten en vulden de kinddossiers in. De dikste baby was drie maanden oud en woog 9500gr! Echt een bouletje.
De baby’s moesten nadien op moeders schoot langs de dokter komen en werden gevaccineerd.
Verder hebben we die dag nog steriele compressen gemaakt. Van een grote rol gaas moesten we een stuk afknippen en plooien en in vierkantjes knippen. Deze werden dan in een pot in de oven gestoken en gedurende 15 minuten opgewarmd. Nadien werden ze als steriel beschouwd…
Donderdag hebben we een minder leuke ervaring gehad, namelijk een dood kindje.
Rachel is donderdag avond terug uit Lomé gekomen en heeft een grote mand fruit voor ons meegenomen.
Tijdens het weekend hebben we de was gedaan, ons huis gepoetst, de koelkast uitgewassen,…
Zaterdag zijn we naar een begrafenis gegaan. Een vroedvrouw van 39jaar was overleden. Het was niet een vroedvrouw dat we kenden, maar uit solidariteit zijn we meegegaan. Eerst een misdienst en daarna zijn we meegewandeld naar het kerkhof. Ze dragen hier geen donkere kleren en een koor met veel tamtams en rammelaars maakte het minder droevig.
In de namiddag zijn we naar het meer gegaan met een veel groenere omgeving! Water van het meer wordt omgeleid naar de tuinen om die van water te voorzien en groenteteelt mogelijk te maken. We hebben daar wat rondgewandeld en waren juist voor de hevige regen terug thuis.
Vandaag hebben we onze mooie lange haren weggedaan. Ons haar ziet er nog niet al te best uit na twee en halve week geklemd te hebben gezeten in die vlechtjes, maar het doet goed. Mijn hoofd is al vele lichter.

Vele groetjes uit Togo!
Annelies en Fanny

1. Jade:
    25 maart 2013
    Hey Fanny en Annelies,
    al jullie verhalen zijn zo herkenbaar. Op rustige momenten in Tanzania deden wij ook niets anders dan gazekes knippen :).
    Aan jullie foto's te zien is het daar echt prachtig! Ik ben zo jaloers op jullie! Geniet ervan... x Jade
  2. Papa van Fanny:
    30 maart 2013
    Mooi en warm Paasfeest gewenst meisjes.
    Geniet van de Togolese cultuur en warmte. Hier is het nog altijd vriesweer met winterse buien. Toch is de lentre er al: vroeger licht, vogeltjes en een paar Paasbloemen.We houden jullie in onze gedachten en kijken uit naar elk nieuwsje uit Dapaong.
    Vele kusjes van de Paashaas