drie weken later

16 maart 2013 - Dapaong, Togo

Hallo iedereen!

Hoe gaat het met jullie?
We hebben voor het eerst in drie weken regen gehad. Wel echt zalig! Eindelijk was het eens wat frisser!
We hebben deze week ook voor het eerst vis en een beetje vlees gegeten. Dat ziet er altijd zo onsmakelijk uit dat we dat niet wilden kopen. We kregen het aangeboden, dus hebben het maar opgegeten en het viel goed mee van smaak! We hebben ook nog twee verschillende ‘pates’ gegeten. ‘Foufou’ is een brei dat van ignam is gemaakt. De lekkerste ‘pate’ tot nu toe. Van smaakt lijkt het wat op aardappelen. De andere ‘pate’ was met een soort meel gemaakt. Het proefde naar brooddeeg. Annelies lust deze echt niet.
Toen we naar huis wandelden na ons werk zijn we woensdag heel de weg achtervolgd geweest door een hoop kinderen die maar aan t roepen en lachen waren en onze aandacht wilde.

In het ziekenhuis heb je verschillende rangen. Er zijn de vroedvrouwen die een volledige opleiding aan de universiteit hebben gehad, de ‘accoucheuses’ die naar school zijn gegaan, maar het praktische op de werkvloer hebben geleerd en dan zijn er de ‘matronnes’ die al doende zijn opgeleid door de vroedvrouwen in het ziekenhuis zelf. De matrones zijn ook de poetsvrouwen van het ziekenhuis. In het begin snapte we het niet erg goed want plots stond er een poetsvrouw mee de bevalling te doen, en gaven die ook inspuitingen. Dat kan hier dus allemaal.
De bevallingen die we nog deden verliepen vlot, geen complicaties. Ook de prenatale consultaties gaan goed vooruit.
Annelies haar frans is al stukke beter!!

1. Danny Peeters - TM:
    18 maart 2013
    Hey fanny,
    Leuk om je blog te lezen. Ik ben net terug van een bezoek aan jouw collega's in Tanzania. Ik hoop dat jij het even naar je zin hebt als zij ! Inderdaad, ook in Tanzania is het niet duidelijk wie nu wat doet, en ja hoor, ook de schoonmaaksters doen de bevallingen daar. Ongelofelijk toch.
    Fijn om regelmatig iets op jullie blog te lezen ! Geniet nog van jullie verblijf !
    groetjes,
    Danny Peeters
  2. Opa oma Dillen:
    20 maart 2013
    Hey Annelies en Fanny,
    Na onze thuiskomst uit Dobbiaco,genieten we van jullie boeiende reis-werkverhalen, foto's,Afrikaans " vrouwenfeest" en onvergetelijke ervaringen. Proficiat.
    Groetjes van verbondenheid.Opa en oma.
  3. Wendy:
    21 maart 2013
    Ah oui, on a parler Francais maintenant!
    Echt super leuk :) zitten de vlechtjes nog goed?
    Ik heb gisteren een sollicitatie gehad in het Sint Augustinus voor de vacature van vroedvrouw, maar die vond ik niet zo vlot verlopen.. Binnen de twee weken weet ik daar iets meer van. Ondertussen heb ik dan vandaag een sollicitatie gehad in het Sint Jozef in Malle voor de vacature op OK. Die verliep heel vlot en ze hebben mij net opgebeld dat ik daar mag beginnen met een voorlopig contract. Ik wordt dan enkel opgeleid om op gynaeco te staan (nl wordt ge voor alles opgeleid) en dan mag ik nog altijd vrij kiezen of ik nog voor een andere job kies of niet :) 1 april beginnen!

have fuunnn xxx